Rajziskola
.A vizuális rendszer agyunk egy harmadát teszi ki, viszonylag nagy teret foglalva. Mi történik, amikor elménk azt a parancsot kapja, hogy rajzoljunk le valamit?
A következő fog történni: a látott képet agyunk először analizálja, beazonosítja a saját adattárában fellelhető összes adat segítségével, és megkeresi a hasonlóságokat. Olyan ez, mint egy számítógépes azonosító vagy képfelismerő program. A kapott információ alapján beazonosítjuk a képet és felismerjük az ábrákat. Van egy beugratós kérdésem, amit minden tanfolyamon felteszek a hallgatóknak, miközben felmutatok egy lovat ábrázoló rajzot: "Mit látsz?
"-Egy lovat." - jön a válasz minden esetben.
Egy lovat látsz? Biztos? De hiszen itt el sem férne egy ló! Ez nem egy ló, hanem egy papír tele vonalakkal, ami egy lovat ábrázol. Itt van a probléma, mert agyunk nem csak a látott képet dolgozza fel és értelmezi, hanem a felismerés pillanatában minden információval összekapcsol bennünket, ami a ló vizuális formájával összeköttetésben van. Tisztában vagyunk az egyes testrészek, formák neveivel, méreteivel, alakjával és három dimenziós formájával. Ez az értelmezés az, ami blokkolja a jobb agyféltekét. Ugyanis három dimenziós, térbeli formákat nem tudunk lerajzolni, mert nem áll rendelkezésünkre három dimenziós kiterjedés, csak kettő. Sík papírra kell elhelyeznünk egy testet és ezt a bal agyfélteke nem tudja megvalósítani, mert térbeli kiterjedésben gondolkodik. Azt a reakciót továbbítja nekünk, hogy az adott feladat nem megvalósítható.
Ez egy helyes feltételezés, hiszen két dimenziós testtel nem helyettesíthető be a három dimenziós test. A papír csak két dimenziós, hiszen csak hosszúsága és szélessége van, nem rendelkezik azonban magassággal.
Miként lehetséges mégis papírra vetni az alkotásokat?
Nagyon egyszerűen: a bal agyféltekével fel kell ismertetni, hogy ezen a ponton rá nincs szükség, mivel ez a feladat már nem az ő hatáskörébe tartozik, ezért alkalmatlan annak elvégzésére. Át kell adnia a helyét a jobb agyféltekének, ami tovább viszi az ügyet egy más jellegű technikával. Ez a technika a "leegyszerűsítő látás". El kell felejteni minden információt az adott formáról és kizárólag csak a kétdimenziós térbeli formákra és vonalakra kell fókuszálni. A vonalak a papíron kizárólag csak a hosszúság és szélesség fokait adhatják meg. Azt kell beazonosítanunk, milyen vektorban, milyen irányban, milyen méretekben helyezkednek el a vonalak a papíron, majd ha ez megtörtént, érzékelni fogjuk ezeknek a vonalaknak a kapcsolódási pontjait más vonalakkal, tehát, hogy hol érnek össze, hol keresztezik egymást, milyen formákat alkotnak, majd később látni fogjuk ezeknek a formáknak a tónusait, árnyékait, árnyalatait, vagy színeit. Ez a lényege a jobb agyféltekés rajzolásnak. Minden művész, aki jól fest, automatikusan használja ezt a technikát anélkül, hogy tudná annak magyarázatát. Mi tudatosan figyelve tanuljuk meg ezt a módszert, amivel bármit le tudunk rajzolni a későbbiek során. Használunk hozzá segédeszközöket, mert a bal agyfélteke nagyon makacs, racionális, elemző, értelmező és irányító szervünk, nehezen adja át az irányítást a jobb agyféltekének, ami ösztönös, és amit a lélek irányít. Ez egy örök paradoxonja életünknek. Értelem vs. érzelem. A bal agyfélteke mindent túl bonyolít, a női viselkedés mintája, míg a jobb agyfélteke nem aggódik, hanem mindent ösztönösen old meg, tudja, hogy egyszerű a dolga, csak látnia kell és érzékelni.
A rajz tanfolyamok során tapasztalható, hogy a rajzoló nem látja át a téma minden részletét, nem veszi figyelembe a kompozíció összes vizuális információját, szinte fel kell hívni a figyelmét alapvető és szembetűnő részletekre is, hogy valóban lássa azokat. Miért van ez?
Az elménk a vizuális értelmezés során csak azokat az információkat képes rögzíteni, ami számára fontos, tehát szelektál és válogat, egyes részleteket kiemel, míg másokat figyelmen kívül hagy. Ezt hívjuk fókuszálásnak, vagyis ahogy szemünk csak egy bizonyos területre képes fókuszálni, úgy elménk is egy bizonyos intervallumon belül képes tájékozódni, de tudatos irányítással ez a fókuszpont tágítható. Ez a munka az oktató feladata: felhívni a figyelmet olyan részletekre, amiket az agy nem tart kellően fontosnak és átsiklik felette.
A Máté Renáta Rajziskola egy privát rajz stúdió, ahol a JOBB AGYFÉLTEKÉS RAJZTANFOLYAMON megmutatom Neked, hogy hogyan és mit kell látnod, és a gondolkodás és értelmezés reakcióját milyen másik reakcióra kell lecserélned ahhoz, hogy művészi, sőt professzionális rajzot tudj készíteni bármiről, legyen az egy fotó, egy személy, vagy akár egy valóságos kép a tengerparton, nyaralás közben.
Hibás hiedelemre épít az, aki azt vallja, hogy a rajztehetség nem tanulható.
Eddig minden résztvevő meg tanult rajzolni. Az első reakció tehát mindig a gondolkodás és a bal agyfélteke elutasító válasza: "Én ezt nem tudom lerajzolni". Nem telik bele egy óra és mégis ott van az asztalodon a rajz, te alkottad, a te kezed munkája. S még ilyenkor is alig hiszed el. Izgalmas időtöltés, sok sikerélményt és önbizalmat ad.
Mivel agykontroll oktatással és lélekterápiával is foglalkozom, tudom, hogy az emberi elme két legfontosabb mozgatórugója a megértés és az ismétlés. Valahol, valamikor beépítettél az életedbe, elmédbe egy programot, ami hibásan irányítja életedet: "a rajztehetséget nem lehet tanulni", vagy egyszerűen csak nem érted azt, hogy egy háromdimenziós kiterjedésű valóságot, aminek nem csak magassága és szélessége, hanem mélysége is van, hogyan lehet leredukálni, áttranszformálni egy kétdimenziós papírra. Tehát, amint megérted ennek a lényegét és technikáját, azon nyomban képes leszel rajzolni. A megértés egy pillanat műve. A bal agyfélteke az értő, míg a jobb agyfélteke a látó és érző agyfélteke. Mindkettőre szükség van, viszont mai, lélek szempontjából deformált világunk nagyobb hangsúlyt fektet az elme értő és racionális oldalára, ezért a bonyolultat még tovább bonyolítja, pedig rajzolni nem aggyal, hanem érzésből kell. Meg kell látni a vonalakat és a formákat akár sík felületen is, és végül a legfontosabbat, a fények és árnyékok arányát mindenhol. Mert, ahogy a fényképezőgép leegyszerűsíti a lényeget, úgy kell nekünk is felismerni ezt az egyszerűséget világunkban. Amikor a tanfolyamokon rajzolunk, megszűnnek a gondok, a problémák, mindent sokkal egyszerűbbnek látunk, valahogy minden könnyű és egyértelmű lesz. Megnyílik előttünk egy másik világ, ahol önmagunk lehetünk, megismerhetjük rejtett képességeinket, felfedezhetjük a világot belülről, felszabadulhatunk, mert a rajz maga a szabadság. Nincsenek korlátok, nincsenek elvárások, nincsenek szabályok- csak az alkotás öröme. A rajztanfolyamokat 14 év felett ajánlom, főként a rajz szerelmeseinek, előképzettség nem szükséges. Több csomag is elérhető a témában, Általában a standard alapcsomaggal foglalkozunk gyakrabban, e nélkül nem tudunk nekiállni festeni, hisz ez adja meg az alaptudást. A tematika egymásra épül, 10 speciális feladatot kell teljesíteni, ezek a bal agyfélteke kikapcsolását segítik elő, lesz megfordított rajzolás, vakrajzolás, képsík használata, stb. Az első órán bemutatom a tanfolyam összes feladatát, elmagyarázom a menetét, és azt, hogy milyen eszközökre lesz szükség. Készíteni fogunk egy tanulás előtti-és egy tanulás utáni portrét, amit a tanfolyam végén össze fogunk hasonlítani, így észrevételezni tudjuk a fejlődést. Saját időbeosztással, tetszőleges időpontokban folyik az oktatás. Jelentkezz, egyeztessünk és akár neki is foghatunk! Már az első rajz is sikerélményt okoz, bízz bennem, saját példámból tanulva rájöttem, hogy a biztatással sokkal jobb eredményt érhetek el, mint a kritikával, tehát a hibák nem hibák, hanem kijavításra váró feladatok. Minden kezdet nehéz, mielőtt még könnyű lenne! :)